PSYCHOLOGICZNE KNOW - HOW (cz.5) Wyznaczanie granic
07.09.2018- Zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym umiejętność wyznaczania granic sporawia, że nasze życie staje się ...prostsze! Połączenie asertywności z empatią początkowo może wydawać się trudne, ale taka postawa w niedługim czasie daje oczekiwna efekty - szanując swój czas i wysiłek, zyskasz dodatkową energię do działania i uznania w oczach klientów.
Wiele osób, zaczynająć pracę w zawodzie kosmetologa, dość szybko odkrywa, że klientki na umówionej wizycie często mają tzw. dodatkowe prośby. Chcąc zadowolić klientów i przełożonych, próbują wykonać dodatkowe usługi, wpadająć nieraz w tarapaty z powodu niewystarczającego czasu i wynikającego stąd opóźnienia w obsłudze następnych klientek. To są często pierwsze lekcje asertywności. Uczymy się umiejętności odpowiedzenia klientce: "Pani Aniu, dzisiaj mamy czas na zaplanowany zabieg, z przyjemnością umówię Panią na hennę w innym terminie" lub "jeśli zależy Pani dziś na wykonaniu henny, sprawdzę czy inna osoba jest dostępna". W opisanym przypadku odmówienie klientce pozwala na wykonanie zaplanowanego zabiegu o odpowiedniej jakości, bez pośpiechu. Kolejna osoba również zostanie przyjęta na czas.
Umiejętne wyznaczanie granic ma znaczenie w wielu sferach związanych z pracą kosmetologa w salonie kosmetycznym. Oto kilka z nich:
- relacja ja - klienta,
- praca w zespole (dzielenie się obowiązkami, przekazywanie sobie informacji, wspieranie się w trudnych chwilach)
- relacja menadżer - pracownicy (komunikacja zespołu, delegowanie zadań)
Asertywność i empatia
Pozornie przeciwstawne - doskonale harmonizują ze sobą i uzupełniają się. W wyznaczaniu granic ogromną rolę pełni asertywność. To ona pomaga nam w umiejętnym wyrażaniu własnych uczuć. Dzięki niej odmawiamy w sposób stanowczy, ale bez ranienia drugiej osoby. Bycie asertywnym to bycie autentycznym, świadomym swoich zalet i wad. To umiejętność przyjmowania krytyki, ocen i pochwał.
Elementem asertywności jest emaptia, którą nie zawsze widzimy pozytywnie, a to ona pozwala nam budować i umacniać relacje.
Na empatię składa się:
- umiejętność zauważania i usłyszenia perspektywy drugiej strony,
- zdoność rozpoznania, czy perspektywa drugiej osoby jest prawdą,
- nieocenianie,
- rozpoznanie komunikowanych emocji drugiego człowieka.
Empatia to np. dostrzeżenie trudnej sytuacji w powiedzeniu: "Rozumiem, jak się czujesz, nie jesteś sama". W gabinecie kosmetycznym mogą to być sytuacje, kiedy wprowadzana jest na stanowisko nowa osoba i uczy się, popełniając czasami błędy. Możemy tę sytuację starać się zrozumieć lub udawać, że my wszystko wiedzieliśmy od zawsze. Inny przykład to klienta zmęczona problemami skórnymi ( np. trądzikiem ), rozumiemy ją, bo widziałyśmy takie sytuacjie wcześniej i wiem, że praca ze skórą trądzikową to proces. Emptia to moment, kiedy powstaje połączenie z drugą osobą poprzez wspólne odczuwanie. Empatia jest możliwa, jeśli wierzymy. że drugi człowiek ma dobre intencje. Nie jest to łatwe, częstym schematem jest myślenie, że ktoś z premedytacją robi nam na złość. Wiara w to, że ludzie wokół nas robią tyle, na ile ich stać i mają dobre zamiary, jest korzystna przede wszystkim dla nas samych. Ta perspektywa zmienia nas i nasze nastawienie. To z tego miejsca możemy jasno określić cel, kontrolowac własne emocje, nie poddawać się naciskom emocjonalnym innych osób. W wielu salonach pracownicy nie maja zaplanowanego czasu na obiad. Oznacza to, że kosmetolog je posiłek w tzw. wolnych chwilach (jednego dnia może byc to 11.00, drugiego 17.00). Zdarza się, że jedyną opcja są przekąski w biegu między zabiegami. Kierując się empatią i zrozumieniem, że pracownik nie powinien pracować, jeśli jest głodny, należy zaplanować czas na przerwę w godzinach obiadowych. Dla wyznaczenia granic i sprawowania nadzoru nad procesem recepjonistka może koordyować kolejność przerw tak, aby nikt nie został pominięty. Kierując się emaptią, poprawiamy warunki pracy naszych pracowników, dzięki czemu oni mogą być bardziej efektywni i zadowoleni w swojej pracy.
W zgodzie ze sobą
Jak wyznaczać właściwie granice, nie naruszając naszej strefy bezpieczeństwa i być w sosunku do innych osób hojnym? Może to się wydać zaskakujące, ale nie ma hojności bez wyznaczania granic. Oczywiście nie jest to łatwe - wszyscy szukamy akceptacji, nie chcemy nikogo zawieść, chcemy, by nas lubiano. Wyznaczanie granic to droga do umiejętności traktowania drugiego człowieka z miłością. Im umiejętniej wyznaczamy granice, tym dysponujemy większymi pokładami hojności i miłości. Pozostaje tylko pytanie: Czy miłość, jest potrzebna do bycia kosmetologiem, prowadzenia salonu kosmetycznego i spełnienia zawodowego? Pozwolimy sobie zostawić Was z tym pytaniem...
MAGDALENA JACHOWICZ-BEDNARSKA
Prezes Zarządu Lycon Polska Sp. z o.o. Praktyk i szkoleniowiec z wieloletnim doświadczeniem. Autorka artykułów i materiałów edukacyjnych. www.lycon.pl
PATRYCJA SOWA
Absolwentka psychologii na Kingston University w Londynie. Specjalizuje się w coachingu i rozwoju osobistym, pracuje na stanowisku konsultanta ds. rozwoju osobistego dla Moncort.org w Londynie.
Beauty Forum 3/2017